آسیاب های گلوله ای (Ball Mill) در حال حاضر بعنوان جزء اساسی در پروسه آماده سازی مواد در صنایع مختلف از جمله کاشی و سرامیک ، چینی و لعاب ، رنگ و سیمان و پودر سازی به شمار میآیند اما در تمامی آسیابهای گلوله ای صنعتی ، خوردگی و سایش گلوله و بدنه بالمیل بعنوان یک معضل بزرگ مطرح بوده و در صورتی که مواد آسیاب شونده نسبت به آلودگی فلزی حساس باشند این مشکل نمود بیشتری پیدا میکند ، به همین دلیل در صنایع سرامیک ، کاشی ، چینی و چینی بهداشتی در آسیاب های گلوله ایی جنس گلوله ها و بدنه (لاینر) سرامیکی میباشد تا کمترین آلودگی را وارد مواد اولیه نماید .

اجر های ضد سایش:

لاینرهای سرامیکی بر پایه آلومینایی با 92% آلومینا فوق العاده مقاوم در برابر سایش ، بهترین انتخاب برای مبارزه با سایش خطوط تولید در کارخانجات فولاد ، گندله سازی ، بهره برداری سنگ آهن داخل بدنه شوتها ، دامپر ها ، کلاسیفایر ، سیکلون ها و کلیه سطوح مواجه با سایش.

آجر ضد سایش یکی از انواع آجرهایی است که در صنایعی مانند فولاد و یا سیمان سازی از آن استفاده بسیاری می شود. زیرا این آجرها مقاومت بسیاری در برابر حرارت بالا دارند. تولید کنندگان بسیاری در تولید این محصول در ایران فعالیت دارند و همواره سعی دارند تا از با کیفیت ترین مواد اولیه در تولید این محصول استفاده کنند تا بتوانند مرغوبترین آجر ضد سایش را با بهترین کیفیت در اختیار مشتریان خود قرار دهند. ما در این مطلب قصد داریم تا آجر ضد سایش را از تمامی جوانب مورد بررسی قرار دهیم.

آجر های ضد سایش به دلیل خاصیتی که دارند یکی از پر استفاده ترین و کاربردیترین تجهیزات در صنایع مختلف به خصوص صنایعی که با موادی سر و کار دارند که همواره خاصیت ضد خورندگی و ضد سایش در آنها مورد توجه است، استفاده می شود.

دلیل خاصیت آجر ضد سایش این است که موادی در روند تولید این محصول استفاده شده است که باعث شده است تا این آجر در برابر حرارت بسیار زیاد، مقاومت بالایی داشته باشد.

در واقع می‌توان گفت این نوع آجرها جزو دسته سرامیکها محسوب می‌شوند زیرا بر روی آنها لعابکاری شده است که در لعابی که به عنوان پوشش برای این آجرها در نظر گرفته شده از ماده ای به نام آلومینا به استفاده شده است که این ماده یکی از دلایل اصلی بالا رفتن مقاومت این آجرها در برابر سایش و حرارت است. در واقع درصد آلومینای موجود در آجر ضد سایش یکی از مشخصاتی است که همواره باید به آن توجه کرد.

نکته ای که حائز اهمیت است این است که مشخصات آلومینا و آجر همواره باید با هم مشابه باشند به طور مثال آجر و آلومینا موجود در لعاب آن، باید ضریب انبساط حرارتی یکسانی داشته باشند تا در قرار هنگام قرار گرفتن در کوره دچار آسیب نشوند.

این نوع آجرها از لحاظ ابعاد و اندازه به انواع و اقسام مختلفی تقسیم‌ بندی می‌شوند که هر یک از آنها با توجه به عملیاتی که برایشان در نظر گرفته شده است، دارای ابعاد و اندازه متفاوتی هستند.